Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego we współpracy z Instytutem Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN zapraszają na spotkanie z cyklu „Dialogi kultur” – debatę pod tytułem:
Splecione tożsamości etniczne: nowe spojrzenie na obecność Nubijczyków i przenikanie się grup etnicznych w starożytnym Egipcie.
12 marca 2025, godz. 18.00, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy, sala konferencyjna w gmachu im. St. Kierbedziów (ul. Koszykowa 26/28, Warszawa)
Dr Wojciech Ejsmond – archeolog specjalizujący się we wczesnych dziejach starożytnego Egiptu, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Instytucie Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych Polskiej Akademii Nauk. Od 2013 roku kieruje misją archeologiczną w Gebelein na południu Egiptu. Od 2015 roku współkieruje również Warsaw Mummy Project. W 2024 roku, w ramach stażu podoktorskiego w Instytucie Archeologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu w Bonn, prowadził badania nad Nubijczykami zamieszkującymi region Gebelein w III tysiącleciu p.n.e.
Pod panowaniem faraonów funkcjonowało wiele grup etnicznych, których relacje z kulturą egipską wciąż pozostają niedostatecznie poznane. Jednym z takich przykładów są Nubijczycy zamieszkujący okolice Gebelein pod koniec III tysiąclecia p.n.e., będący głównymi bohaterami tego wykładu.
Przez długi czas uznawano ich za najemnych żołnierzy sprowadzanych do Egiptu w Pierwszym Okresie Przejściowym (ok. 2118–1980 p.n.e.), a ich późniejsze zniknięcie ze źródeł tłumaczono dobrowolnym wtopieniem się w egipskie społeczeństwo. Dziś jednak wydaje się, że była to projekcja kolonialnych narracji na starożytną rzeczywistość. Nubijczycy nie tylko nie zacierali swojej odrębności, lecz wręcz świadomie ją podkreślali.
Nowe badania sugerują, że obecni byli w południowym Górnym Egipcie już przed powstaniem państwa faraonów, co pozwala traktować ich jako społeczność autochtoniczną tego regionu. Dopiero jednak w czasach Pierwszego Okresu Przejściowego ich tożsamość etniczna została wyraźnie zamanifestowana – możliwe, że utrzymywali nawet własną strukturę plemienną w obrębie państwa faraonów.
Celem wykładu jest ukazanie, jak na przykładzie Nubijczyków z Gebelein przeplatały się egipskie i nieegipskie tożsamości oraz jak różnorodne formy mogło przyjmować ich wyrażanie w realiach starożytnego Egiptu.
Badania realizowane są w ramach projektu dra Wojciecha Ejsmonda finansowanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (nr grantu BPN/BEK/2023/1/00304).